Γράφω

Όταν θα έρθουν οι επόμενες γενεές των ρημαγμένων ανθρώπων με το σταφύλι στα δόντια ως σημείωνε ο Ελύτης, θα σκύψουνε με ραγδαία και τρομακτική συγκατάβαση πάνω στα έργα μας. Βλέπω τη σιωπή στα πρόσωπά τους σαν θα κηδεύουνε με οδύνη και οιμωγές στο άθλιο κουφάρι μας. Και αν τότε, δε ξέρω, υπάρξει κάποιος επιστήμονας που θα καταγράψει το λεβέντικο χαμόγελο εμπροστοστεκούμενο στα κάτω μέρη της ζωής τους. Το γνωστό πια, επόμενο και διαπιστευτικό θα τολμούσα να πω, εποπτεύον εκείθεν κάθε τέλος. Σόλων! Σόλων όταν φώναζε ο Κροίσος. Αλλά ο Σόλων είχε φύγει και είχε πει την πικρή του αλήθεια με το θάρρος και την εφηβική αυτή έπαρση, η αλήθεια να είναι όντως πικρή και ανάποδη, κι τούτο όχι επειδή το λέγω εγώ!

Στον ουρανό ακούω τις φωνές από τον Δία και τη Λητώ και όψιμα τον Διόνυσο στις αυλές του Κιθαιρώνα…

Ολόκληρη Αναγέννηση! Από τον Δάντη στον Ρουσσώ, τον Λοκ και Μοντεσκιέ στον Νίτσε και τον Καντ. Στον Φρόυντ και τον Νεύτωνα τον Άινσταϊν, τους Θεωρητικούς του Μαρξισμού στη Γερμανία και τον Φουκώ, τους δομιστές και την επιστήμη, τον Μαρτίνο Χάιντεγκερ και την μεγάλη φιλοσοφία. Και τη μεγάλη ποίηση Σολωμός, Καβάφης, Χειμωνάς, Ντοστογιέφσκι και Έλιοτ. Μας ήρθαν αναγνώστη μου, μας ήρθαν και ετοιμάσαν τον νέο άνθρωπο, τον έφεραν μπροστά στα πιο μεγάλα συναισθήματά του. Τον έβγαλαν από το κουκούλι του καιρό τους, τον έκαναν ωραίο έφηβο και κόρη. Κι εμείς τι είπαμε. Πως ο πολιτισμός κατέρρευσε και nihilismus και κύριε Ελέησον. O tempora, O mores. Η φωνή μου ακούγεται ίδια με τον Κικέρωνα. Υποκρισία στα έσχατα του πνεύματος. Οι προτάσεις υπάρχουν και το όραμα, η σταθερή και εφαρμοσμένη νεωτερική. Ειπώθηκε και στοιχειωθέτησε το μεγάλο θεωρητικό και πρακτικό υπόβαθρο. Κι εμείς κλαίγουμε για τη μοίρα μας.

Για ιδέστε το μαργιόλικο και το μαργιολεμένο, που λέγει το Τραγούδι. Μον που τώρα δεν είναι από έρωτα που βαλαντώσαμε. Αλλά από εθελούσια τύφλωμάρα. Τα πράγματα είναι απλά αναγνώστη μου στο βαθμό που τα ορώ. Και έχω την πεποίθηση πως αν κι εσύ δεις σχολαστικά και με τάξη το μεγάλο ρεύμα της κυοφορίας του νέου ανθρώπου θα καταλάβεις τον δικό μας βιασμό. Δεν στο υπόσχομαι αλλά όταν μπορέσω θα σου δείξει τα βιβλία που θεωρώ κατατοπιστικά.

Το ζήτημα λοιπόν θα στο παρουσιάσω απλά στη λογική μου…. Αναφερόμενος όμως στην δυτική κοινωνία

Ο πολιτισμός έλαβε όλες αυτές και άλλες νεωτερικές ενέσεις ελευθερίας που σκιαγραφούσαν το πνευματικό προφίλ του νέου ανθρώπου. Όμως αυτά ήσαν μόνο η επήρεια σφοδρά διατεθειμένη. Όμως η βασική δομή του συστήματος είναι καθαρά Μεσαιωνική (δε στο λέω εγώ αναγνώστη μου με επρόλαβαν με άλλα τους λόγια). Η ηθική – πάνω από όλα – φαινομενολογικά εδράζεται ντετερμινιστικά και μόνο στη θείο μεταφυσική πλήρωση, στοιχειωθετημένη ως η «καθαρή» παρουσία τους αληθούς, φερόμενου εκείθεν παθητικά και αποκαλυπτικά στο πλαίσιο μιας μανιχαϊστικής διχονομίας που ζητά τη συμμετοχή και κατακεραυνώνει την απώλεια. Αυτή είναι η Θρησκειοκρατική ηθική του Μεσαίωνα και ο βασικός ηθικός πυρήνας (κατά τη γνώμη μου και πέραν τον αναμείξεων που αναφέρθηκαν παραπάνω) στη σύγχρονη κοινωνία. Η επιστήμη τροφοδότησε αυτήν την δεσπόζουσα με γενικεύσεις αναιρούμενες από το το καθεαυτόν της. Όπως για παράδειγμα η ερμηνευτική διάσταση θρησκείας και επιστήμης ή τα ερμηνευτικά ζητήματα βιοηθικής. Όμως η βάση της κοινωνικής ζωής βρίσκεται στο οικονομικό σύστημα που ορίζει την δική του ηθική και κοινωνική υπόσταση. Ο καπιταλισμός, ο αδηφαγικός ορισμός της οικονομικής ανισότητας στο πλαίσιο της ανεξέλεγκτης διαχείρησης του πλούτου, ο οποίος μεταβιβάζεται εν είδει βασιλικής εξουσίας, και συνεπώς της ίδιας της πολιτικής και κοινωνικής ζωής. Είναι φανερό νομίζω πως συλλειτουργούν δύο μοντέλα που το καθένα θέτει τους δικού του όρους αλλά χρησιμοποιεί την ευρυνομία που προκύπτει απ’ την ύπαρξη του άλλου. Έτσι λοιπόν ο καπιταλισμός χρησιμοποιεί την Μεσαιωνική ηθική και το κεντρικό εκκλησιαστικό κονκλάβιο την τροφοδοσία του καπιταλισμού στις αποθήκες του.

Σου επισυνάπτω αναγνώστη μου κάποια θέματα απλά για προωληματισμό:

ΥΓ: όμως προσοχή. Δεν μιλώ επιστημονικά. Αυτό θα το βρεις στα επιστημονικά εγχειρίδια. Συμπερασμάτικά σου μιλώ…

Advertisements

~ από σκοινοβάτης στο Ιανουαρίου 8, 2012.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: