Δοξαστικό

Είχα γράψει πριν από λίγο καιρό ένα κείμενο για την αποκάλυψη. Θυμάμαι τώρα τα λόγια του Ελύτη στα ελεγεία της οξώπετρας: Λάμπει μέσα μου κείνο που αγνοώ. Μα ωστόσο λάμπει.

Ο κόσμος μας είναι μια περιπέτεια. Το λέω και δεν ντρέπομαι. Κάποτε ίσως το έκανα. Όμως οι προτυπώσεις του αεικίνητου δεν θα ήθελα να παρεισφρύσουν στα λόγια μου. Δημιουργούσα πρότυπα, για κάθε ζωή, για τον εαυτό μου. Και το έκανα για να αποφύγω το υπέρχο αυτό άθλημα. Να τρέχω και να χάνομαι στην ομορφία του κόσμου. Έλεγα θα γίνω ποιητής. Έλεγα ότι το σεξ είναι ηγεμονία. Ότι η ασχήμια είναι σύμφυτη μαζί μου. Ότι είμαι τρελός. Και ότι άλλο είχα κατασκευάσει για να διαστρεβλώνω με αξιώσεις την απλή ομορφιά του κόσμου.  Δεν ντρέπομαι που ήμουν έτσι. Εξάλλου, η ντροπή μάλλον ντρέπεται η ίδια, αλλιώς θα είχε κάποτε εμφανιστεί, μπροστά από όλα τα συναισθήματα, έτσι – κάπως ηρωικά – να ηγηθεί μιας πράξης. Η ντροπή είναι αυτιστική. Αφουγκράζομαι, βλέπω καθαρά τον εαυτό μου. Και δε ντρέπομαι ούτε για αυτό που ήμουνα, ούτε για αυτόν που είμαι. Γράφει, ξανά, στο Άξιον Εστί: Ότι σώσεις μες στην αστραπή, καθαρό στον αιώνα θα διαρκέσει. Την κοσμική περιπέτεια. Αυτή.

Ή για να το θέσω αλλιώς. Ο έρωτας προς τον κόσμο. Η παράδοση στην εμπειρία των σχέσεων, στην κοινωνία του συλλογικού. Ο έρωτας περιγράφει έναν χαμό. Όχι μια καταστροφή, αλλά ένα άνοιγμα. Η λέξη χαμός, παραδίδεται από το χάος, όπου στην αναγωγή του στη κοινή ινδοευρωπαϊκή ρίζα, σημαίνει χάσμα, δηλαδή άνοιγμα. Επομένως, με την ιστορική σημασία, ο χαμός, που περιγράφει ο έρωτας, δηλώνει μια κίνηση, ενώ από την άλλη, το Χάος δηλώνει ενα προκοσμικό χώρο. Μια δημιουργία χώρου λοιπόν, που προϋποθέτει κίνηση. Κάπως έτσι, εικονολογικά θα μπορούσαμε να δούμε τον έρωτα. Που είναι ακριβώς η ίδια η περιπέτεια της ζωής. Ο τρόπος που μας παραδίδεται η ζωή. Μια απέραντη ομορφία, έτοιμη να σου παραδοθεί.

Ίσως αυτή τη στιγμή, να λέω γενικότητες. Δεν έχω σκοπό να συμβουλεύσω. Αφήνω, κάπως αυθόρμητα, και συγχωρέστε με εάν σας είναι κουραστικό αυτό, να βγει στο πεδίο της γλώσσας μια εμπειρία πρωτόγνωρη σε εμένα, που έχω αποκομίσει εδώ και τρείς, τέσσερεις μήνες. Αυτή η λαχτάρα για τη ζωή. Για το απλό και το περίτεχνο δημιούργημα του καθημερινού μόχθου. Πάλι ο Ελύτης έρχεται αναμεσά μας, θυμηθείτε, τό παραμικρό κεντητό πουκάμισο, τό πιό φτηνό βαρκάκι, τό πιό ταπεινό ἐκκλησάκι, τό τέμπλο, τό κιούπι, τό χράμι, ὅλα τους ἀποπνέανε μιάν ἀρχοντιά κατά τι ἀνώτερη τῶν Λουδοβίκων. Ο φθηνός πασατέμπο στο παγκάκι, η μυρωδιά του πρωινού αέρα στα μαλλιά σου, η βαθυστόχαστη γεύση του καφέ στο αγαπημένο καφενείο, το ελάχιστο φευγαλέο χαμόγελο, το πιο χαζό αστείο της παρέας, η τελευταία αυτοπροσφορά, σε χειραψίες, αγκαλιές. Όλα τα μικρά και περιεκτικά πράγματα της ζωής μας. Αυτή η χαρά να επιθυμείς να ζήσεις το άκουσμα της αγαπημένης μουσικής στο δωματίο, να γευτείς το φιλί. Να σκεφτείς τη βοήθεια του άπορου, που περνάει από δίπλα σου. Έτσι καταλαβαίνω τον κοσμικό έρωτα. Το ξέρω… Δε σας έχω συνηθίσει σε τέτοια κείμενα. Ίσως όμως αυτό το κειμενό μου να είναι ολοκληρωτικά για εσάς. Για να σας προσφέρω κι εγώ κάτι από τη λαχτάρα μου για το κόσμο. Και παρόλου που πρέπει να διαβάσω για το μάθημα της Δευτέρας, να παπαγαλίσω, στυγνά, το πρώτο που με νοιάζει είναι να σας πω, για αυτό το έρωτα, αυτό το άνοιγμα, τη παράδοση στον κόσμο. Ίσως σας φαίνονται συναισθηματισμοί όλα αυτά. Κι εγώ έτσι θα τα έβλεπα πριν από μισό χρόνο. Το να είσαι ερωτευμένος, δε σημαίνει αποβλάκωση. Ο έρωτας ανησυχεί έχει concerns ( μου αρέσει πολύ αυτή η λέξη, γιατί δηλώνει ταυτόχρνονα και την ανησυχία και το ενδιαφέρον). Και το πρώτο του είναι να βρει έναν τρόπο να προσφέρει.

Μετά από καιρό λοιπόν, έλαμψε μέσα μου αυτό που αγνοούσα και τόσο πολύ, για να το δω κατάματα. Τώρα ίσως κάτι άλλο να λάμπει. Εδώ λοιπόν αναδύεται το αίτημά μου: να είμαι ένας γοητευμένος θεατής του.

~ από σκοινοβάτης στο Φεβρουαρίου 8, 2013.

Σχολιάστε

 
